Valitse sivu

Miessakkien vastaava erotyöntekijä Kari Vilkko kertoo blogissaan kohtaamistaan monenlaisista mieskohtaloista ja siitä, mitä kaikkea erotyöntekijän arkeen kuuluu.

”Pelastit henkeni, kiitos!” – Erotyöntekijä ottaa puheeksi tunteet ja muuttuvan isyyden

Huomasin kalenteristani, että yhdeksäs vuosi Miessakit ry:n Erosta Elossa -toiminnan erotyöntekijänä rapsahti juuri käyntiin. Laskelmieni mukaan alan olla pitkäaikaisin erotyötä ammatikseni tehnyt miessakkilainen. Miessakeilla on kaksi erotyöntekijää, toinen Helsingissä ja toinen Tampereella. Suunnitteilla on saada erotyöntekijät myös Turkuun, Ouluun ja Lahteen. Tarvetta laajenemiselle on, jotta yhä useampi mies saisi avun erokriisissään!

Tittelinä erotyöntekijä on harvinainen ja siksi saan jatkuvasti selittää, mitä se sellainen erotyöntekijä oikein tekee. No, kerrotaanpa: Erotyöntekijällä ja vastaavalla erotyöntekijällä on monta rautaa tulessa: mm. eroryhmien koordinointi, tukihenkilöverkoston hoitaminen, verkkotuen järjestäminen, eron ensiapupisteiden päivystykset, työryhmät, yhteistyöverkostot, asiantuntijana miesten eroasioissa toimiminen, luennointi ja monta muuta pienempää tehtävää ja tapahtumaa.

Tärkein työtehtävä on kuitenkin kohdata erokriisissä oleva mies: kuunnella, tarjota hänelle henkilökohtaista tukea ja neuvoa eroon liittyvissä monipolvisissa asioissa.

Tuki- ja neuvontatehtäviä ovat puhelin- ja sähköpostineuvonta sekä yksilötapaamiset. Puhelinneuvontaa annetaan arkisin kolme tuntia päivässä – puhelinaika on aamupäivisin. Muina aikoina tulleisiin puheluihin vastataan mahdollisuuksien mukaan ja soittopyyntöihin reagoidaan mahdollisimman pian. Sähköposteihin sekä sähköisiin yhteydenottolomakkeisiin pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yksilötapaamiset ajoittuvat iltapäivälle ja niille on varattu aikaa 45 minuuttia. Asiakasta kohden tapaamisia on keskimäärin viisi.

Henkilökohtaiseen tuen piiriin asiakkaat tulevat joko itse soittamalla, sähköpostiyhteydenotolla, yhteydenottolomakkeen täyttämällä tai viranomaisten ja verkostojen yhteydenottojen välityksellä.

Kriisipainotteinen normipäivä

Henkilökohtaista tukea ja neuvontaa kuvaa parhaiten erotyöntekijän esimerkkipäivä:

Kello 08.00 erotyöntekijä saapuu työpaikalleen, jolloin hän tarkastaa edellisen illan ja yön aikana tulleen sähköpostiliikenteen. Yöllä tulleet viestit on voitu kirjoittaa ahdistuneessa mielentilassa ja ne saattavat olla hyvinkin kriisipainotteisia ja itsetuhoisia. Tällöin työntekijä vastaa viiveettä ja pyrkii saamaan asiakkaan kanssa mahdollisimman pian kriisikeskustelun joko tavaten tai puhelimitse.

Kello 09.00-12.00 työntekijällä on puhelinaika, jolloin hän ottaa vastaan puheluita paitsi omalta alueeltaan, myös koko valtakunnasta. Puhelussa asiakkaat saavat mahdollisuuden puhua eroon liittyvistä asioista ja purkaa tunnekuormaansa sellaiselle, joka varmasti kuuntelee ja ymmärtää. Myös nämä yhteydenotot ovat usein kriisipainotteisia ja itsetuhoisia. Esimerkiksi mies voi soittaa autosta itkuisena ja kertoa ajavansa ilman turvavöitä tai maanviljelijä kertoo kiikuttelevansa keinutuolissa kaksipiippuisen kanssa. Tällaisissa tilanteissa erotyöntekijällä on tärkeä rooli kuunnella ja käsitellä tilanne turvallisesti rakentaen asiakkaalle ensimmäinen ehjä askel: luoda toivoa ja suunnitella yhdessä hänelle sopivin jatkoauttamispolku.

Kello 13.00-16.00 työntekijä ottaa vastaan asiakkaita ajanvarauksella henkilökohtaiseen tapaamiseen. Ensimmäisellä tapaamiskerralla tapaamisen kesto voi tarvittaessa olla yksi tunti, muuten tapaamiset kestävät 45 minuuttia. Jos tapaamisia ei ole kaikille asiakasajoille, erotyöntekijä edistää muita tehtäviään.

Tunteet ja muuttuva isyys puheeksi

Erotyöntekijän henkilökohtaisen tuen ja neuvonnan sisällöt tulevat luonnollisesti suoraan Erosta Elossa – toiminnan tavoitteista: ”Toiminnan avulla miehet saavat henkilökohtaista keskusteluapua, neuvontaa ja vertaistukea niihin lukuisiin kysymyksiin, joita herää parisuhteen uhatessa päättyä, varsinaisessa eroprosessissa ja ajassa eron jälkeen. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on turvata lapsen ja isän suhteen jatkuminen myös eron jälkeen”.

Henkilökohtaisen tuen ja neuvonnan sisältö jakaantuu karkeasti kahteen osa-alueeseen: eron aiheuttaman emotionaalisen kriisin käsittelyyn sekä erotilanteessa muuttuvan isyyden tukemiseen.

Jos asiakas tulee ensisijaisesti eron aiheuttaman emotionaalisen kriisin vuoksi, erotyöntekijä ottaa keskusteltavaksi ja antaa tukeaan myös erotilanteessa muuttuvassa isyydessä. Ja päinvastoin, jos asiakkaan yhteydenotto ensisijaisesti on eron aiheuttaman isyyden haasteet, työntekijä ottaa puheeksi ja tarjoaa tukeaan myös emotionaalisen kriisin käsittelyssä.

Eron aiheuttaman emotionaalisen kriisin käsittelyssä erotyöntekijät käyttävät kriisityön toimintamenetelmiä. Tapaamiskerrat muodostavat oman suunnitellun rakenteensa sisältäen tilanteen kartoitusta, tunteiden turvallista käsittelyä, voimavarojen vahvistamista ja jatkotyöskentelyn suunnittelua.

Erotilanteessa muuttuvaa isyyttä tuetaan isää itse löytämään tavoite uudenlaiseen vanhemmuuteen. Erotyöntekijä toimii asiakkaan omien ajatusten testaajana ja opastaa lasten huoltajuuteen, asumiseen, tapaamisoikeuteen ja elatusasioihin liittyvissä sopimusasioissa. Myös eron myötä muuttuvan arjen haasteissa asiakas saa tukea. Eron jälkeisen isyyden rakentaminen ja siinä tukeminen voi olla todella haasteellista, jos vanhempien välillä ei ole yhteistyökykyä tai vanhemmuudessa esiintyy suoranaista huoltokiusaamista. Niin sanottujen ”high conflict” -asiakkaiden eli vaikeiden ja monipolvisten huoltokiusaamis- ja vieraannuttamistapausten määrä asiakaskunnassamme onkin lisääntynyt viime aikoina merkittävästi.

Jatkotyöskentely suunnitellaan

Henkilökohtaisen tuen tapaamisten päättyä asiakkaat eivät koskaan jää tyhjän päälle, vaan heille suunnitellaan tarpeenmukainen tiekartta jatkotukeen. Jatkotyöskentelynä voidaan suositella asiakkaalle omaa miesten eroryhmäämme tai EETU-vertaistukihenkilötoimintaa. Asiakas voidaan ohjata myös Miessakit ry:n muiden toimintojen tuettavaksi, tällaista sisäistä yhteistyötä tehdään paljon. Erotyöntekijällä on myös hyvät verkostot ohjata asiakas myös muihin palveluihin, kuten mm. psykoterapeutille, asianajajalle, perheneuvolaan, lastenvalvojalle tai muiden järjestöjen palveluiden piiriin.

Suomalaisen miehen kiitos

  • ”Suuren surun ja ahdistuksen keskellä oli tärkeä päästä puhumaan asiasta”.
  • ”Sain reflektiota ajatuksilleni, tukea ja helpotusta olooni ja miehen näkökulmaa tilanteeseeni.”
  • ” Sain apua tilanteeseeni, olin todella yllättynyt tästä avun laadusta ja vilpittömyydestä haluta auttaa.”
  • ”Sain voimia jaksaa, neuvoja rakentaa elämää, itsetuntoa, myötätuntoa, toivoa – käytännössä sain elämäni takaisin.”

Tällaiset sanalliset palautteet lämmittävät erotyöntekijän mieltä. Numeraaleinakin työtämme arvioidaan kiitettävillä arvosanoilla. On sanoin kuvaamattoman hieno tunne, kun jo yksikin keskustelukerta on saanut miehen elämän täydestä sekasorrosta takaisin raiteilleen.

Muutama vuosi sitten ovelleni ilmestyi mies, joka oli ollut puoli vuotta aikaisemmin asiakkaanani. ”Juotko alkoholia”, mies kysyi vienosti. Sanoin, että kyllä joskus, mutta enpä kyllä työaikana. Mies otti laukustaan lahjapakettiin käärityn konjakkipullon, asetti sen työpöydälleni ja kuiskasi silmät kosteana: ”Pelastit Kari henkeni, kiitos!”.

Suomalaisen miehen kiitoksen voimalla on tätä työtä hieno jatkaa!

Kari Vilkko | vastaava erotyöntekijä | Miessakit ry/ Erosta Elossa -toiminta

PS. Miesten viikolla 4.-10.11.2019 teemana Mies ja ero.