Valitse sivu

MIESluuria ylläpitää ja kehittää Miessakit ry:n Toiminnan Miehet -hanke. Toiminnan Miehet tarjoaa miehille kohdennettua ryhmätoimintaa ja tukea ja neuvontaa.

”Tärkeintä on keskusteluissa vähentää palveluun soittavien miesten itsensä kokemaa häpeän tunnetta, joka liittyy omaan tuen tarpeeseen” sanoo Pekka Sauri, joka on toiminut legendaarisen Yölinja -ohjelman radioterapeuttina ja toimii MIESluurin neuvonantaja ja kummisetänä.

Miessakit ry:n MIESluuriin soittavatt miehet haluavat keskustella ajankohtaisesta asiastaan vertaismiehen kanssa. Parisuhteeseen, vanhemmuuteen tai vaikka työhön ja terveyteen liittyvien huolien jakaminen voi olla toisinaan helpompaa vapaaehtoisen vertaismiehen kuin omien ystävien, läheisten tai ammattilaisten kanssa.

”MIESluurissa pienetkin asiat ovat isoja ja tärkeitä. Mies voi soittaa meille ja kertoa kuulumisia ja tuntojaan. Me luurimiehet haluamme lisätä kaikkien ja kaikenlaisten miesten hyvinvointia ja keskinäistä vertaisuutta” kertoo MIESluurin vapaaehtoinen Teijo Kontio.

Vertaismies Jukka Lagerblomin kokemuksen mukaan ”MIESluuri antaa mahdollisuuden jakaa jotain elämästään tai ajatuksistaan ilman pelkoa tulla arvostelluksi tai torjutuksi. Parhaimmillaan MIESluuri auttaa löytämään ratkaisuja.”

Miehet haluavat sparrata ajatuksiaan ilman ennakko-oletuksia tai liian nopeita ratkaisuja. ”Omien ajatusten peilaaminen toisen miehen kanssa vaikuttaa olevan soittajille merkityksellistä”, vahvistaa hankekoordinaattori Visa Kuusikallio.

Soittajat kokevat tärkeäksi sen, että he tulevat kuulluksi ja vakavasti otetuksi omassa asiassaan. Hyvää tarkoittavia neuvoja on usein tarjolla mutta keskittynyttä ja ennakko-oletuksista vapaata kuuntelemista ei niinkään. Neuvoja voi myös MIESluurista saada mutta vasta kun mies itse niin haluaa. Luurimiehet tuntevat mieserityisen palvelujärjestelmän ja avunsaamisen kanavat.

Kuulluksi tullut mies löytää keinot ja ratkaisut useimmiten itsestään. Yksi puhelu ei tietenkään ratkaise ongelmaa, mutta voi olla se tärkeä askel eteenpäin omassa elämässä. Jollekin miehelle se voi antaa puhtia nousta sohvalta ja hakeutua ihmisten pariin. Toinen taas saattaa tarvita keskustelua selkeyttääkseen parisuhteeseen liittyvää epämääräistä ahdistusta.

Toiminta perustuu vertaismiesten vapaaehtoiseen toimintaan, jota tuetaan hankkeen resurssein. Toiminnan sisällöstä päättävät miehet itse.

Lataa PDF-tiedote tästä!

Lisätietoa: